Opvallend was het stukje over de dodenherdenking 2009 (een paar dagen na de aanslag in Apeldoorn). Live was er een kort applaus voor de koningin. Een paar minuten later werd dit door het NOS-journaal uitgezonden, waarbij het applaus een stuk langer duurde. Bij het terugluisteren hoorde je duidelijk de knip. Bizar dat dit zelfs in het journaal gebeurd!
Zo'n voorbeeld geeft dus aan dat we jongeren moeten leren hiermee om te gaan en niet alles als voor waar aan te nemen. Het is leuk hoor al die mooie mannen en vrouwen in reclames, maar hoe echt is dit eigenlijk?
Daarnaast hebben we het ook gehad over de gevaren van nieuwe media. Hieronder een fimpje:
Goed bruikbare filmpjes die je zo in je onderwijs kan gebruiken zijn hier te vinden: http://startbaan.yurls.net/nl/page
De middag ging over TPACK. Een model om los te laten op je lessen, waarbij didactiek, vakinhoud en ICT in balans zijn.
Goed om eens bewust naar je lessen te kijken en daar het stuk ICT in mee te nemen.
We hebben deze middag verschillende lessen volgens TPACK bekeken en vervolgens in groepjes lessen ontworpen.
Ook binnen mijn eigen school kan ik dit model gebruiken. Eigenlijk wordt TPACK nu vooral gebruikt bij mediavakken. Een uitdaging om dat ook in (soms minder voor de hand liggende) andere vakken terug te laten komen.
Meer informatie over TPACK is te vinden op een losse pagina in deze blog:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten